Ćwiczenia logopedycze

Dzień dobry misiu

Dzisiaj twój język będzie małym misiem, a buzia jego domkiem. Miś obudził się wcześnie rano – poprzeciągał się , poziewał (szerokie ziewnięcie).

Zrobił poranną gimnastykę – kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy), kilka wymachów rąk (wypychanie językiem policzków) i pięć okrążeń (w prawo i w lewo) wokół stołu (ruchy okrężne języka w przedsionku jamy ustnej, usta zamknięte). Umył ząbki (oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych i otwartych ustach). Postanowił policzyć swoje ząbki (dotykanie czubkiem języka każdego zęba na dole i górze).
Nagle poczuł wielki głód i usłyszał jak mu burczy w brzuchu (wibrowanie wargami bbb,bbb).To znak, że pora na śniadanie i pyszny miodek ( oblizywanie warg).

Projektor z papierowych rolek

Do wykonania projektora potrzebne będą ; tekturowe rolki po papierze toaletowym lub papierowych ręcznikach, folia spożywcza, gumki recepturki , mazak czarny( najlepiej permanentny, do pisana po płytach CD), nożyczki oraz latarkę mieszcząca się w rolce z jedną żarówką , jednym źródłem światła. Nie może to być kilku diod.

Sposób wykonania

Przyciąć folię tak żeby była większa od otworów rolek. Następnie narysować na niej dowolne kształty: zwierzątka , litery , figury wg własnych pomysłów i inwencji. Narysowany obrazek musi się zmieścić w okręgu rolki. Następnie przygotowane folie nakładamy równo na rolki i naprężamy blokując je gumką recepturką. Gdy zapadnie zmrok gasimy w pokoju światło wkładamy w rolkę zapaloną latarkę i na ścianie pokazują się obrazki, których ostrość dopasowujemy odległością od ściany oraz głębokością włożenia latarki. W ten ciekawy i niecodzienny sposób dziecko może eksperymentować ze światłem i cieniem, uczyć się cyfr czy liter, tworzyć historyjki. Może być fajną zabawną na długie jesienne wieczory, czego serdecznie życzę.

Powitanie

Gdy się rączki spotykają,
To od razu się witają (podanie dłoni).
Gdy się kciuki spotykają,
To od razu się witają (kciuk dotyka kciuk).
Gdy się palce spotykają,
To od razu się witają (palce jednej dłoni dotykają palce drugiej dłoni).

Auto

Auto do myjni przyjechało, bo się umyć ładnie chciało.
Umyto:
Pierwsze koło podstawowe (głaszczemy mały palec),
Drugie koło podstawowe (głaszczemy drugi palec),
Trzecie koło podstawowe (głaszczemy trzeci palec),
Czwarte koło podstawowe (głaszczemy czwarty palec),
Piąte koło zapasowe (głaszczemy kciuk).

Rymowanki

Komar śpiewa: Bzy! bzy! bzy!

A jaskółka : Gzy! gzy! gzy!

Bocian płacze: Kle! kle! kle!

Żabka skacze: Re! re! re

(Poniższy wierszyk można czytać z pokazywaniem)

Lata mucha koło ucha,

Lata bąk koło rąk,

Lecą ważki koło paszki,

Lata pszczoła koło czoła,

Lata mucha koło brzucha,

Lecą muszki koło nóżki,

Biegną mrówki koło główki,

Pełznie gąsieniczka dookoła policzka.

Bocian i szpak

(Dziecko leży na brzuchu lub siedzi zwrócone do nas plecami, czytamy wierszyk i dotykamy dziecko

wg instrukcji)

A to było tak :

bociana drapał szpak,

(lekko drapiemy je po jednej łopatce)

a potem była zmiana

i szpak drapał bociana

(mocniej drapiemy je po drugiej)

Co wynika z tej zmiany ?

Kto był bardziej podrapany?

( Prosimy by dziecko pokazało lub nazwało tę stronę , po której silniej odczuło drapanie)

A było też tak:

Bociana dziobał szpak,

(lekko stukamy w plecy dziecka)

a potem była zmiana

i szpak dziobał bociana.

(stukamy w plecy w innym miejscu)

Potem były jeszcze trzy zmiany.

Ile razy szpak był dziobany ?

(stukamy w plecy w trzech dowolnych miejscach)

Skip to content